Monday, August 8, 2011

besar nanti jadi apa ?

hello strangers
nak dengar satu cerita tak ? ada sorang budak ni , masa kecik kecik dulu mama & papa dia sangat berharap kalau dia dapat jadi doktor , jadi dia pun berazam la nak jadi doktor lepas tuh .

6 thn kemudiann ...
cikgu budak A tanya la whole class . 'bila besar nanti awak nak jadi apa ?'
budak A pun jwb : 'mama & papa saya suruh jadi doktor , tapi saya nak jadi lain . saya nak jadi pensyarah '
cikgu :'oh , bagusnya cita cita awak ni A'

3 thn kemudiann ...
kwn (I) : bila besar nanti kau nak jadi apa ?
budak A : huh ? ... *berfikir*
kwn (I) pun pndang pelik kat budak A ..
budak A : kau nak jadi apa ?
kwn (I) : aku ? aku nak jadi pharmacy .
budak A : oh ,
kwn (I) : kau nak jadi apa ?
budak A : aku rasa aku nak jadi .... kau rasa kan aku boleh jadi doktor tak ?
kwn (I) : eh kenapa pulak tak boleh ? kau mesti boleh punya . *senyum*
budak A : tapi aku takot la . aku takot org gelakk kan aku bila diaorg dgr aku punya cita cita .
kwn (I) : org yg gelak kan kau tak percaya dgn kebolehan kau taw , aku yakin dgn kau .
budak A : thanks , kau memang kwn yg baik .

next dayyy ....
budak A pun start tanya kwn dia yg lain .. tentang besar nanti jadi apa ? :)
budak A : kau nak jadi apa besar nanti ?
kwn (II) : doktor haiwan .
budak A tak puas hati tanya lagi kwn dia .
budak A : kau nak jadi apa besar nanti ?
kwn (III) : architet
budak A tanya lagi
budak A : besar nanti kau nak jadi apa ?
kwn (IV) : dentist .

budak A diam , budak A takot nak ckp kat org lain sebab mama & papa budak A pun tak percaya yg budak A boleh jadi ke tak doktor .. budak A tak rasa tercabar atau apa , cuma rasa kecewa dgn sekeliling . kecewa dgn mama & papa yg tak yakin dgn dia . dia cuma takot yg org akan pandang rendah kat mama & papa , buat diaorg rasa sedih , dia taknak . tapi dalam masa yg sama dia pun turut kecewa dgn diri dia sendiri sebab malas berusaha . budak A cuma boleh berharap & berdoa kepada YANG ESA tentang cita cita yg dia ingin capai . dia berdoa agar dia boleh berubah & akan mencapai cita cita yg ingin dia kecapi . doakan budak A :)
end .

No comments:

Post a Comment